KEKUATAN (S) | KELEMAHAAN (W) |
S1 Guru Penasihat Persatuan Bahasa Melayu sangat komited dan kreatif. S2 Guru-guru Persatuan Bahasa Melayu mempunyai pengetahuan dan pengalaman yang luas dalam melaksanakan aktiviti persatuan. S3 Pihak pentadbir sentiasa member kerjasama serta memberi ruang secukupnya bagi guru-guru menjalankan aktiviti. S4 Semua ahli persatuan mempunyai minat terhadap aktiviti yang dijalankan. S5 Semua ahli persatuan boleh menulis dan bertutur dalam bahasa Melayu dengan baik | S1 Kurang mendapat sambutan dalam kalangan pelajar. Kebanyakan mereka tidak berminat dengan aktiviti-aktiviti berkaitan dengan bahasa. S2 Tidak mempunyai ruang atau tempat yang lebih selesa untuk menjalankan aktiviti persatuan. S3 Sukar melaksanakan aktiviti persatuan yang memerlukan kemudahan ICT kerana kemudahan yang terhad. S4 Cabaran untuk mencetuskan minat para pelajar terhadap aktiviti persatuan seperti berpantun, bersyair, sketsa dll. S5 Kebanyakan pelajar mempunyai keyakinan diri yang amat rendah dan perasaan malu yang menebal untuk mempamerkan bakat basing-masing. S6 Terdapat segelintir ahli yang menyertai persatuan hanya sekadar menjadi ahli pasif. |
PELUANG ( O ) | CABARAN/ANCAMAN ( T ) |
01 Persatuan bahasa Melayu telah berkolaborasi dengan Panitia Bahasa Melayu dalam melaksanakan pelbagai program panitia seperti Program Munsyi, Minggu Bahasa Melayu dan lain-lain. 02 Ahli Persatuan berpeluang untuk merebut peluang menonjolkan bakat mereka dalam pelbagai aktiviti yang dianjurkan. 03 Pihak pentadbir turut memberikan sokongan terhadap aktiviti-aktiviti yang dijalankan oleh Persatuan bahasa Melayu. 04 Ahli persatuan berpeluang mengikuti lawatan anjuran persatuan ke Karnival Pendidikan Melaka bagi menyaksikan pertandingan-pertandingan koakademik seperti Puisi dan Lagu, Sayembara Puisi dan lain-lain. | T1 Pelajar menjadikan aktiviti persatuan sebagai satu medan sekadar untuk berseronok. T2 Kesuntukan masa untuk melaksanakan program atau berlatih kerana jadual persekolahan yang agak padat. T3 Kesukaran guru untuk melibatkan lebih ramai pelajar dalam aktiviti-aktiviti persatuan kerana sikap pasif, malu dan tiada keyakinan dalam diri pelajar. |
PELAN STRATEGIK PERSATUAN BAHASA MELAYU 2011 – 2015
ANALISIS SWOT
ISU STRATEGIK | MATLAMAT STRATEGIK |
Ø Persatuan Bahasa Melayu mensasarkan untuk menarik lebih ramai murid menjadi ahli persatuan. Ø Fokus dalam memperkaya dan menghidupkan khazanah budaya seperti bersyair, berpantun, seloka, sajak dan lain-lain. | Ø Melibatkan lebih ramai pelajar yang berketrampilan dan berani mempamerkan bakat masding-masing di hadapan khalayak. Ø Menjadikan Persatuan Bahasa Melayu sebagai wadah untuk berkarya serta alat yang dapat memupuk semangat bekerjasama dalam kalangan pelajar pelbagai kaum. |
OBJEKTIF | |
Ø Membantu pelajar meningkatkan kemahiran berbahasa Melayu sama ada dari aspek tulisan mahupun lisan. Ø Meningkatkan pencapaian pelajar dalam peperiksaan. |
Tahniah dan terima kasih. Terbaikkkk
ReplyDelete